Drömmen om Husbilssemester

I juli blev drömmen om en Husbilssemester uppfylld. En resa som beskrevs som viktig och vilsam för hela familjen. Här får ni hänga med på ett litet horn när familjen beskriver sitt äventyr.

Tänk dej att få ett samtal som inleds med orden: ”Hej det är från Project liv. Om ni fick önska er ett resmål med husbil, vad skulle ni vilja göra och se?” Man blir ju lite ställd. Speciellt när man inte har sett så mycket mer än hemorten under många år. Vi hade blivit nominerade för en drömdag. Drömmen har varit att få se lite av Sverige, kanske besöka en liten djurpark. Vår dröm besannades med råge. Efter år av sjukdom, sorg och ovisshet fick vi besök av Project liv en kväll, med en drömdagsinbjudan. Project liv hade hyrt en husbil till hela vår familj, till en hel vecka! Vi fick biljetter till Kolmården, och båtbiljetter för att ta oss över till Sverige, och hem igen också! När vi hämtade husbilen samma dag resan skulle börja, fick vi en rejäl överraskning. Vi hade fått höra att det fanns en karta i bilen, men det fanns mycket mer! En hel korg med godsaker och mat, servetter, ett yatzyspel, en mjukishund, en mössa och ett armband som var till Mamma. To bring back a lost smile minsann, hela familjen log! Och sen övergick det i skratt: Vi spekulerade att någon spionerat på oss för: I korgen fanns exakt sånt som vi brukar köpa, det fanns nån favorit mat eller dryck till alla!

Vi åkte iväg, glada och förväntansfulla. Vädret var strålande hela veckan, lite för varmt en del dagar, men det gick bra.

HUSbil1

Vi kom fram till Kolmården efter ett par dagar, och det var verkligen en fantastisk dag! Vi fick se många djur vi aldrig sett förut; gorillor, flodhästar, elefanter och giraffer.

husbilelefant

Vi fick åka linbana över området. Kolmården var verkligen tillgängligt för alla, även långtidssjuka som lätt blir trötta. Det fanns massor av platser där man kunde dra sej undan och vila och alla som jobbade där var verkligen hjälpsamma och trevliga!

Husbilkamel

Direkt efter Kolmårdenbesöket började vi göra mat i husbilens lilla kök, så behändigt att inte behöva börja leta efter en restaurang då alla redan var trötta och färdiga med dagen. Så vi tillredde och åt vår middag där på parkeringen utanför djurparken. Så perfekt med husbil för oss, vi hade lika bra möjlighet att sköta om medicineringen som hemma, vi är beroende av mycket vila och var husbilen perfekt till.

Dagen efter skulle vi egentligen till Stockholm och Gröna Lund. Men så långt räckte inte orken. Så vi använde den dagen till vila och att enligt ork se oss omkring. På kvällen blev det minigolf på en camping. Speciellt minstingen i familjen skulle ha kunnat spela minigolf varje dag under resan!

Lite vila var bra mellan varven.

Husbilvila

Hemresan inleddes med färja över havet, sent på kvällen så vi fick se en underbar solnedgång. På båten fanns en undangömd vrå där vi kunde ta det lugnt, äta godis och spela kort. Innan vi visste ordet av så var vi hemma igen.

husbilsolnedgång

Glada är vi som fick ordna denna resa åt er!!