Piratskepp, hajar och sockervadd!

Ayshas dröm har alltid varit att åka tåg, helst mellan Paris och London men hon får nog bli lite äldre innan vi åker på den turen. Så när Project Liv gav henne en drömdag och hon fick veta att hon skulle få åka tåg till Helsingfors sken hon som solen.

En fredag morgon åkte vi iväg. Alla var väldigt uppspelta och kunde inte hålla sig före vi skulle vara framme. Tåget var något helt nytt för alla syskonen och det var spännande när konduktören skulle kolla våra biljetter. Framme i Böle var ögonen stora när de såg alla de höga höghusen och breda gatorna. Spårvagnen var extra spännande, något liknande hade de aldrig sett.

Vi lämnade väskorna på hotellet och ställde oss in till centrum. Där sökte vi upp Amarillo och åt goda hamburgare allihopa, lillebror menar att vi aldrig kan åka nånstans om han inte får hamburgare. Efter maten passade vi på att gå i lite butiker och titta på fina saker. Aysha och Emma kan ju gå och titta på fina kläder hur länge som helst men småsyskonen orkade inte riktigt lika länge. Så vi sökte oss tillbaka till hotellet, med spårvagnen som fortfarande var lika intressant.

Det blev lite sovmorgon innan morgonmålet. Favoriten var pannkakorna med sirap på. Sen tog vi oss till Borgbacken med buss. Där spenderade vi hela långa dagen. Bäst var vattenstockarna, piratskeppet och spökhuset. Sockervadd var också med på listan över de bästa sakerna.

aysha

På kvällen blev det finmiddag på Fransmanni och sen var vi alla så slut efter dagen att det var riktigt skönt att lägga sig i sängen. I flickornas rum var det pyjamasparty med chips och så somnade vi gott alla tre bredvid varandra.

Sista dagen var vi på Sealife som var otroligt spännande och hade mycket att titta på. Mest spännande var nog rockorna och hajarna men varenda akvarium skulle undersökas noga. Vi läste om alla fiskarna och lärde oss väldigt mycket den dagen.

aysha 2

Sen passade vi på att gå i de sista butikerna och äta en sista hamburgare innan vi hoppade på tåget hem igen.

Emma Sundsten
Flyktinghandledare